Als ik het verhaaltje zelf lees, zie ik een meisje voor me dat zich thuis door haar schoolwerk heen worstelt en hoopt op het einde van de lockdown. Maar helaas is niets minder waar. Dit meisje was ik zelf, en de omgeving was mijn klaslokaal. Op school maakte je wat je leraar zei, en meestal had ik daar maar 40% van de tijd voor nodig. Misschien had je het al door, ik bleek hoogbegaafd te zijn. En dan is school echt niet altijd leuk, 80% van de hoogbegaafde kinderen voelt zich ongelukkig op school..
Lockdown leuk?
Dan zijn lockdowns ineens wél leuk. Natuurlijk missen ze hun vrienden, maar de lessen kunnen ze nu in hun eigen tempo maken. En als ze klaar zijn met hun werk (wat nog steeds vaak niet passend is, maar waarin ze in ieder geval nu door kunnen gaan) is er nu ineens tijd voor hun eigen projecten. Ze kunnen hun energie kwijt en kunnen hun denkvermogen eens echt gebruiken.
Voor deze kinderen is de lockdown zeker ook zwaar, maar het geeft ze ook rust. Misschien een mooi moment voor volwassenen die zich thuis vervelen door de lockdown. Denk je in dat er kinderen zijn die zich dagelijks zo voelen op school, zonder dat daar wat aan gedaan wordt. En dat is niet binnen een paar weken/maanden/jaar over, maar dat ondervinden ze minstens 14 jaar lang.
Passend voor iedereen
Laten we daarom deze lockdown gebruiken om te zorgen voor echt passend onderwijs straks. Voor de kinderen die een leerachterstand hebben opgelopen door de lockdown, maar óók voor de kinderen die straks weer terug moeten naar een wereld van verveling. Zij hebben net zo veel recht op passend onderwijs. Laten we daarom wat leren van deze situatie en zorgen dat deze kinderen na de lockdown passend onderwijs krijgen, zodat ze niet hoeven te hopen op een nieuwe lockdown.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten